Pasaulinė turizmo diena su viltimi akyse

Pranešimas spaudai: 2010-09-27

Pažymėdami Pasaulinės turizmo dienos progą Lietuvos turizmo informacijos centrai (TIC‘ai) peržiūri per metus nuveiktus darbus ir su nerimu žvelgia į ateitį.

 

Pasaulinė turizmo diena su viltimi akyse

Devynių mėnesių apžvalgą Kėdainių turizmo informacijos centras pradėjo sakiniu - „Šie metai išskirtiniai tuo, jog pirmą kartą nedalyvauta turizmo parodoje „Vivattur“.“ Kėdainiai buvo ne išimtis. Šių metų svarbiausia turizmo paroda buvo itin kukli - joje dalyvavo vos keli turizmo informacijos centrai. Daugelis lankytojų ilgai ieškojo kuklaus Druskininkų kurorto stendo, o ankstesnių parodos puošmenų, tokių kaip Panevėžio regionas ar Šilutės kraštas, nerado iš viso. Dėl drastiškai sumažinto finansavimo daugelis TIC‘ų tiesiog negalėjo išsipirkti parodinio ploto vienoje brangiausiai kainuojančioje turizmo parodoje „Vivattur". Turizmo srityje įvardintas vietinio turizmo prioritetas tuomet buvo pamirštas.

Tuo metu, kai vieni ant parodinių „Vivattur“ stalų dėliojo lankstinukus su savo regiono turistiniais ištekliais, o kiti atvyko į parodą, norėdami sukaupti informaciją apie sezono naujienas, iš Šilutės atskriejo žinia, kad vietinė valdžia nusprendė uždaryti Šilutės turizmo ir verslo informacijos centrą (TVIC). Novatoriškų idėjų kupinų kolegų nuo tokio verdikto neišgelbėjo nei itin įspūdingi ir išskirtiniai stendai parodose, nei tarptautinis Šilutės regiono įvertinimas, kaip Lietuvos turizmo traukos vietovė 2009. Netrukus šiuo pavyzdžiu pasekė Šilalės ir Elektrėnų savivaldybės, o rugsėjo 9 dieną išplatintas pranešimas dar apie penkių TVIC‘ų uždarymus Akmenės, Širvintų, Plungės, Radviliškio ir Kretingos savivaldybėse. Visų šių centrų dalininkė buvo ir Ūkio ministerija, kuri prieš keletą metų pati inicijavo turizmo ir verslo informacijos centrų plėtojimą šalyje. Nuo šiol turistams bus sudėtingiau gauti informaciją apie vienintelę gyvenamą salą Nemune - Rusnę, į UNESCO sąrašą įtrauktą Kernavę, Lietuvos kultūros sostinės titulu besididžiuojančią Plungę su solidžiais M. Oginskio festivaliais ar Radviliškio rajono įspūdingos architektūros dvarus.
Nepaisant šių nemalonių akimirkų Lietuvos TIC‘ai džiaugiasi sėkmingu turistiniu sezonu. Statistika byloja, kad beveik visuose regionuose turistiniai srautai didėjo. Pagal TICų duomenis į mūsų šalį atvyko ženkliai didesnis skaičius užsienio svečių nei ankstesniais metais. Šiaulių kraštas sulaukė trigubai didesnio vokiečių susidomėjimo, Kėdainiai ir Klaipėdos rajonas pastebėjo žydų turistų pagausėjimą, Lietuvos kurortai - rusakalbių klientų antplūdį, o Kauno viešbučių savininkai džiaugėsi pigių skrydžių atskraidintais turistais, užpildžiusiais jų kambarius.

Ekonominė krizė privertė verslininkus būti išradingesniais ir siūlyti originalesnių paslaugų tiek vietiniams, tiek užsienio turistams, tad Lietuvos TIC‘ams buvo lengviau atkreipti potencialių klientų dėmesį į reklamuojamą regioną. Kauno verslininkai kiekvieną savaitę kvietė į šurmuliuojantį senamiestį su originaliais renginiais, Klaipėdos rajone, Svencelėje padangę ir bangas puošė įvairiaspalviai jėgos aitvarai, Drevernos uostą įvairiausi laivai ir jachtos, siūlantys ne tik pramogas, bet ir buriavimo pradžiamokslį, Panevėžio regione itin didelio populiarumo sulaukė kulinarinio turizmo maršrutai - sūrio kelias ir alaus kelias, Bistrampolio dvaras viliojo kultūriniais renginiais, savo kokybe nei kiek nenusileidžiančiais Pažaislio, Kristoforo ar M.Oginskio festivaliams, o į Karklės kaimelį viliojo renginys „Live music Beach“ bei Didžiosios Britanijos kino studijos „Dangerous films“ įrengta kino filmo „Surviving D-Day“ apie II Pasaulinį karą filmavimo aikštelė.
Vietinį turizmą propagavo ne tik verslininkai, bet ir nepelno siekiančios įstaigos bei organizacijos. Beveik visoje Lietuvoje buvo stebimas edukacinių programų populiarumas, kurias siūlo muziejai ir regioninių parkų lankytojų centrai. Turistų palankumo sulaukė ir Minijos žemupio regata, kurią organizavo Gargždų TIC, „Didysis žygis po Baltijos šalis“ ir „Žalgirio mūšio kelionių maratonas“, kuriuos organizavo Valstybinis turizmo departamentas (VTD), Kėdainių krašto muziejuje eksponuojama Jūratės ir Rimgaudo Dičių sukurta diorama, skirta Žalgirio mūšio 600-ioms metinėms pažymėti, Šiauliuose, ant Talkšos ežero kranto pastatyta dizainerio Viliaus Purono geležinė lapė, menininko Felikso Paulausko 34 fragmentų meninė instaliacija ant apleisto senamiesčio namo langinių, savaip perpasakojanti svarbiausius Kėdainių miesto istorijos faktus, Kauno mieste įdiegta elektroninė turisto kortelė.

Siekiant dar geresnių rezultatų, svarbu jau dabar išsiaiškinti ko pageidauja turistai ir ko pasigenda patys TIC‘ai. Beveik visi įvardina informacinių, reprezentacinių ir kartografinių nemokamai platinamų leidinių apie Lietuvą trūkumą, nes beveik visi VTD leidžiami leidiniai iškeliauja į Lietuvos TIC‘us užsienyje, o šalies TIC‘ai lieka be šios medžiagos. Pasigendama ir vieningos politikos, kaip ir kokia turėtų būti pristatoma šalis užsienio turistams, koordinuotos Lietuvos TIC veiklos. Šiuo metu kiekvienas TIC‘as, neturėdamas jokių gairių, šalį pristato taip, kaip pats supranta. Belieka tikėtis, kad kitais metais požiūris į turizmą tiek iš savivaldos pusės, tiek iš Ūkio ministerijos pozicijos bus palankesnis turizmui ir kiekvienas atvykęs į mūsų šalį ras svetingai atvertas TIC‘ų duris su pilnomis lentynomis leidinių ne tik apie atstovaujamą regioną, miestą ar kurortą, bet ir apie visą šalį.

Kontaktinis asmuo
Daiva Tankūnaitė
Lietuvos turizmo informacijos centrų asociacijos prezidentė
Mob. tel. 8 611 51048

Pranešimą spaudai pagal Lietuvos TIC‘ų pateiktus duomenis paruošė
Henrieta Miliauskienė
Mob. tel. 8 611 36713