Šiaurės viadukai

Kelionė įvykusi senokai, tačiau prisiminimai dar gyvi. Šiek tiek laiko „pakabota“ internete, renkant informaciją, ir pirmyn. Viso labo apie 80 km į vieną pusę (nuo Marijampolės).
 Šiauriniai Mozūrijos pakraščiai (o gal pietvakariniai Sūduvos pakraščiai) pačių lenkų nelabai lankomi, o ką jau kalbėti apie lietuvius. Būtent čia, tarp nuostabiai gražių kalvų ir pievų, už Stanzauschen (lietuviškai – Statučiai, dabar lenkiškai – Stanczyki) kaimo, yra dideli neveikiančios geležinkelio linijos Gopldapė- Žytkiemis (31 km) tiltai. Jų ilgis- 200 m., aukštis- 36 m. Senoji geležinkelio linija kerta didelį mažyčio Ramintos upelio slėnį.

Šiaurės viadukai

Šie slėniai atsiradę po ledynų pasitraukimo. Čia gausu gilių slėnių, kurių dugnu teka nedideli upeliai. Gelžbetoninė penkių 15 metrų pločio arkų konstrukcija. Galima buvo pasukti geležinkelio liniją šiek tiek į vieną ar kitą pusę – ir būtų pakakę labai neaukšto ir neilgo tilto. Sako, kad vokiečiai gal net propagandos tikslais tokius tiltus statė.

Puikių proporcijų architektūra, piliorių puošyba, primenanti romėnų viadukus iš Pont du Gard (Prancūzija). Tikriausiai iš šio panašumo ir pavadinimas- „Ramintos girios viadukai“. Šie tiltai – tai dalis geležinkelio linijos, kuri buvo patatyta 1917-1918 m. iš Chojnicos per Čerską, Smetovą, Kvidziną, Prabutus, Morongą, Ornetą, Varmijos Lidzbarką, Bartošicus, Kentšiną, Vengoževą, Goldapę, Kalvariją į Alytų ( Vilnių).

Statučiuose pirmasis buvo pastatytas pietinis tiltas (1912-14 m., užbaigtas 1917 m.), o šiaurinis tiltas – 1918 m.. Po pirmojo pasaulinio karo visos statybos nutrūko. Tai prarado prasmę, nes pasikeitė sienos ir politinė situacija. Nutarta statybas užbaigti kaip vietinės geležinkelio linijos dalį.

1938 m. čia važinėjo trys poros keleivinių traukinių per parą. Šeštadieniais ir sekmadieniais buvo paleidžiama dar viena pora traukinių. 1927-1933 m. keleivinių traukinių eismas buvo mažas, nes šiame regione buvo bene mažiausias gyventojų tankis Vokietijos teritorijoje. Po 1933 m. eismo intensyvumas dar labiau sumažėjo, kai II Reicho „didžiojo medžiotojo“ Hermano Geringo įsakymu visa Ramintos giria buvo aptverta. Čia vyko slapti Vokietijos vadų susitikimai. Šeštadienio ir sekmadienio traukiniai šiuo keliu važinėjo iki 1943 m. ir atveždavo į čia negausius turistus, grybautojus, žvejus ir slidininkus. 1945 m. tarybinė armija, pasitraukdama iš Lenkijai perleidžiamų žemių, išardė bėgius. Taip ir liko geležinkelio tiltai be bėgių.

Visai šalia kelio yra Daublio ežeras. 1926 m. gegužės 31 čia įvyko dumblo dujų sprogimas. Ežerėlio dugne ilgą laiką kaupėsi vadinamos „dumblo dujos“. Tai metano mišinys, kuris atsiranda, kai lėtai dugne pūva augalai. Paprastai šios dujos mažais burbulais pakyla į vandens paviršų ir nepastebimai patenka į orą. Šįkart dujų susikaupė nepaprastai didelis kiekis ir tada, kilus audrai ir staiga kritus slėgiui, dujos kilo į viršų, iškeldamos ir dumblą. Į ežerą trenkė griaustinis. Nuo jo dujos sprogo.   Kaip nuvažiuoti?

Pasiekti Ramintos Girią taip pat nesudėtinga. Pravažiavus Lenkijos-Lietuvos sienos perėją Kalvarija-Budziskas, privažiavus pirmą stambesnį kaimą Szypliszki, reikia pasukti į dešinę ( į 651 kelią link Goldapės/Gołdap). Po to, per Beceilų (Becejly) miestelį, per Rutka Tartak vietovę – į Vižainių miestelį. Iš čia keliu Goldapės miesto link. Čia pat vieta, kur susiduria trijų valstybių – Lenkijos, Lietuvos ir Rusijos Federacijos sienos. Tuojau pat kaimelis Lenkupie (Lenkupiai), o dar po keleto kilometrų – Žytkiemis. Už Žytkiemio privažiuojame Blindgalį/Błąkały/Blindgalen. Už gyvenvietės posūkis į kairę asfaltuotu keliuku. Juo privažiuosime tiltus. Automobilių stovėjimo aikštelė ir įėjimas į tiltų teritoriją kainuos po 2-3 zlotus.

Beje, nepraleiskite progos stabtelėti prie Šešupės Rutka Tratak miestelyje (čia ji vadinasi Szeszupa). Už mietelio Rutka Tartak, pakilę į visai nemažą kalną, kairėje pusėje rasite apžvalgos bokštelį (kaip dabar sako- regyklą). Į visas puses atsiveria puikūs vaizdai.     Autorius: Mindaugas Sėdaitis. Publikuota 2008.04.21 / Informacijos šaltinis: www.suduvosgidas.lt /
 

Šiaurės viadukai